V posledním Obecním zpravodaji jsem se kromě jiného dočetl, že obec hledá „Správce webových stránek“, přičemž dle mého skromného názoru by obec spíše měla uvažovat o kompletně nových webových stránkách.
Když pomineme zastaralost stávajících webových stránek obce, jeví se mi jako problém spíše to, že se některé informace publikují s obrovským zpožděním - zápisy ze zastupitelstva běžně měsíc po konání (ano, vím, že obec nemá povinnost, ale i tak je publikuje, tak proč ne nějak časově adekvátně). Na druhou stranu některé informace jako např. poslední Obecní zpravodaj se daří na obecní web vyvěsit v týdenním předstihu než nám přistane do schránek.
Jinými slovy – nepřijde mi, že obec potřebuje webmastera, neboť někdo ze zastupitelstva nebo ostatních osob na úřadě zvládá informace publikovat i ve stávajícím redakčním systému, což není žádná raketová věda a vypublikování příspěvku je práce na 5-10 minut. Obec by spíše ideálně měla mít nějaké interní zásady, kdy, resp. do kdy a jak nějaké informace vypublikovat na obecní web a těch se pokud možno držet. Např. nerozumím tomu, proč má zápis z jednání předposledního zastupitelstva (24.2.2021) uvedené datum 27.2.2021, ale reálně byl na web vyvěšen až 24.3.2021, tedy skoro o měsíc později?!
Nicméně pokud se na současné obecní stránky podíváme optikou roku 2021, tak jsou z pohledu návštěvníka nepoužitelné:
zastaralý design
stránky nejsou responzivní (tzn. na mobilech a tabletech se velmi špatně čtou o ovládají)
bezpečnostní chyby
vyhledávání nefunguje příliš dobře
trochu nepřehledné co do struktury obsahu
absence historicky vyvěšených dokumentů
absence interaktivních prvků - možnost např. položit veřejně dotaz a dostat veřejně odpověď
publikace dokumentů v archivech *.zip > může být problematické pro některé uživatele (nejdříve musím stáhnout archiv, ten rozbalit a teprve v něm hledat požadovaný dokument)
stránky nejsou v souladu se zákonem č. 99/2019 Sb, o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a se změnou zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
absence EU direktivy o cookies
atd.
Nový web by byl hezkým posunem vpřed a částečným naplněním Specifického cíle a opatření A4 - Informační technologie “Zavést v obci technologii Smart City” z prezentovaného Strategického plánu rozvoje obce Popovičky pro období 2018 - 2022.
Více se o konceptu Smart City můžete dočíst např. zde http://www.smartcityvpraxi.cz/o_smart_city.php
Nicméně je nutné, aby obec zaujala pozitivnější stanovisko v otázce publikování informací na webu. Protože k čemu nám bude nový a kvalitní nástroj připravený plnit potřeby obyvatelstva, když nebude adekvátně používán.
Co by dle mého názoru měla obec udělat
- Zpracovat strukturu webu a uvědomit si, kdo je uživatel webu
Zpracovat logickou a jednoduchou strukturu nového webu. Vyjít ze současného webu a podívat se, jak strukturu řešily např. jiné obce.
Dále kdo bude příjemcem informací na novém webu a jak tedy obsah pro jeho potřeby uzpůsobit.
Uvažovat o novém webu i o jako adekvátní náhradě tištěného Obecního zpravodaje (ušetříme lesy a snížíme náklady). Stávající kvartální řešení vydávání tištěného zpravodaje je z pohledu moderní digitální společnosti zastaralé a pomalé a především z pohledu obcí propagovaného konceptu Smart City minimálně v nesouladu.
- Ujasnit si, co má nový web plnit, jak má vypadat a jaké má mít funkcionality, např.:
Moderní, jednoduchý a tím pádem nadčasový design
Responzivní design – obsah webu se vizuálně přizpůsobuje zařízení = použitelnost v mobilech, tabletech nebo na starších počítačích
Validní HTML je samozřejmostí, dále pak minimum JavaScriptu, pakliže to není nezbytné
Důležité nebo často požadované informace na hlavní stránce, resp. rychle k nalezení (na jeden proklik)
Splnění zákonných povinností (EU cookies apod.)
Postaveno na nějakém lightweight frameworku a adekvátní databázi, tzn. web by v budoucnu neměl být těžkopádný ani při stovkách či tisících vypublikovaných článků/dokumentů
Možnost přiložit k publikovanému článku více příloh
Archiv článků/dokumentů – není nutné dokumenty vyvěšovat a zase z webu stahovat
Interaktivní prvky - např. možnost položit zastupitelům veřejně dotaz s veřejnou odpovědí; diskusní fórum s ověřenými uživateli (každý pod svým vlastním jménem) podobně jako provozují Říčany (https://info.ricany.cz/mesto/diskuse.asp?id=55&typ=r)
Kvalitní fulltextové vyhledávání nad indexovaným obsahem (Elastiscsearch, Sphinx apod.), ideálně i indexace textového obsahu PDF dokumentů
Migrace všech stávajících dat do nového systému – buďto částečně automatizovaně nebo manuálně > zachování historie stránek
Uživatelsky přívětivý administrační/redakční systém s možností správy struktury a obsahu webu, publikačních funkcí a také s možností ovládat chování jednotlivých modulů/widgetů
Ideálně „hotové“ řešení bez nutnosti různých víceprací za doprogramování různých funkcionalit
Zálohování webu/databáze
Možnost emailových notifikací pro zaregistrované uživatele > např. automatické info o nově vypublikovaném dokumentu/článku (napojení na Amazon SES nebo vlastní SMTP server)
atd.
-
Dále s tímto zadáním oslovit buďto stávajícího dodavatele společnost e-invent s.r.o. (možný upgrade webu?) nebo oslovit 2-3 menší nebo středně velké společnosti specializující se na tvorbu webů a redakčních systémů a ty poptat na výše uvedené řešení.
Teoreticky by se cena za kompletní realizaci mohla pohybovat v intervalu 100 – 200 tisíc Kč. Pokud se naopak osloví velké společnosti, které dělají weby pro banky a podobné instituce, bude tomu odpovídat i výsledná cena řešení. -
Součástí dodávky by mělo být i důkladné zaškolení obsluhy a dostupná technická podpora.
*7.4.2021 doplněny interaktivní prvky
Pokud máte nějaké komentáře nebo nápady k tématu, rád na ně zareaguji.